jump to navigation

Safiyyah in town !! November 15, 2007

Posted by ibnukhair in Celoteh.
trackback

Alhamdulillah, Safiyyah dah sampai dengan selamatnya ke Negeri kelahiran, Melaka Bandaraya Bersejarah tanggal 5 November yang lalu. Safiyyah senyap je naik keta Kelisa abi. Menikmati perjalanan berliku merentas 3 negeri di atas pangkuan Tok Wan. Dok jalan-jalan tu, teringat Safiyyah kat qalamullah yang menyeru kita untuk menjelajahi bumi meluas ciptaan Ilahi ini.

هُوَالَّذِى جَعَلَ لَكُمُ اْلأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُواْ فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ

Dia lah Yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki Yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya). [67:15]

Hmm… Masa dalam kandungan dulu, ummi dah bawak pergi Langkawi dan Kota Kinabalu berkursus, kiranya Safiyyah dah naik kapal terbang aaa.. AirAsia jerk.. Tapi, Abi cerita umur 24 tahun baru abi dapat naik kapal terbang, gi UK, belajau. Sebelum tu, tengok kat kartun ngan dokumentari je katanya.. Hihi.. Wah wah, mesti best tengok negara omputih kan. Tapi abi senantiasa ingatkan Safiyyah untuk selalu tajdid niat, perbaharui niat untuk menjadikan setiap saat dalam perjalanan kita suatu ibadah. Kalau kita faham tafsiran Al-Mulk verse 15 tu, sudah tentu kita punyai visi yang lebih besar dari sekadar berjalan-jalan dan berposing pelbagai gaya untuk kenangan dibawa pulang.

Pastu, Syawal terakhir, abi jemput kengkawan dan kenalan untuk aqiqah Safiyyah, satu-satunya sunnah yang afdhal tapi tak dapat dilakukan tanggal hari ketujuh kelahiran Safiyyah. Namun, ianya masih dalam tempoh sunat untuk dilakukan, sebelum akil baligh. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Tok Ki pun datang ngan Mak Lang. Tok Ma dan Ayoh pun datang, jadi tukang masak. Rugi lah kengkawan tak merasai masakan tukang masak import dari Kuala Terengganu ni. Buat pertama kalinya, Safiyyah jumpe Buyut belah abah, cicit pertama la katakan 😉 Pak Long dan Mak Usu pun turut datang meraikan. Muga Allah menerima amalan aqiqah ini.

Akhir kata, Safiyyah nak ucapkan pada yang hadir atau tak dapat hadir tapi sedang membaca penulisan yang tak seberapa ini…  “Terima Kasih semua!!”

Advertisements

Comments»

1. nurultiomanisland - November 16, 2007

kecil-kecil dah jalan jauh ea safiyyah…

2. ibnukhair - November 16, 2007

Melihat bumi Allah Kak Nurul. Ada pengajaran yang boleh kita ambil iktibar samada dari pendengaran, penglihatan mahupun hati yang berfikir. 🙂

3. samihah - November 30, 2007

askum..nie mihah…puan tengku ea…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: