jump to navigation

Ummi, Abi dapat panggilan berjuang untuk Palestina ! January 7, 2009

Posted by ibnukhair in Bait Muslim, Celoteh, Palestinaku.
Tags: , ,
trackback

Berada dalam pelukan ummi setelah sehari suntuk menghabiskan waktu bermain dengan rakan seTASKA merupakan saat-saat bernilai yang pasti kunanti-nantikan. Seketika terdengar deruan bingit YAMAHA kapcai. Ah, siapa lagi jika bukan abi pujaan hatiku.

Bingkas aku bangun dari dakapan ummi. Dengan senyuman manis yang menyeringai, aku berlari-lari anak cuba menyambut kepulangan abi. Sekejap terhuyung ke kanan sekejap ke kiri, maklum ar baru petah bertateh.

Anak abi, meh sini.. eeeyaaaaaaahh!” jerit abi sambil melambung aku tinggi ke syiling .

Hihihi… ” terkekeh kecil aku, sedikit gayat.

Ummi, Sabtu ni abi nak berjuang bersama ikhwah Palestina” jerit abi girang. Didokongnya aku kemas, laju mendapatkan ummi di ruang rehat.

Ummi yang dari tadi hanya terbaring, kepenatan memandu sejauh 37 kilometer saban hari agaknya, terus saja bingkas bangun dari istirehatnya. Berpaling. Mata kecil ummi bersinar.

Kaget!

Abi agak busy lately, ni nak marking paper sume.. Ummi tolong tolong eh, malamni tidurkan Safiyyah cepat siket.. Ada banyak kerja harus diselesaikan” ujar abi tenang. Cuba mengimbangi kerisauan ummi barangkali. Tahu sahaja abi mengesan rentak hati isterinya.

Sabtu ni ada rapat umum untuk menunjukkan kebersamaan ikhwah Malaysia pada saudara kita di Palestina. Di Shah Alam. Kereta abi guna ye..” abi mendudukkan aku di ribanya.

Abi, bila nak beli selipar baru, takkan nak pergi berjuang pakai selipar jepun tu je kot?” tanya ummi menghidupkan suasana yang seakan sedikit tegang.

Aku menoleh ke muka abi.

[Abi.. tak mahu ajak Safiyyah sekali ke. Safiyyah pun nak jadi mujahidah jugak!]

Safiyyah, teman ummi ya. Nanti besau sikit, abi bawak.. duduk atas bahu abi .. nak nak?

[alaaaaa… abi ni.. Safiyyah dah besau laa ni.. Depa kat Palestin tu lagi kecik dari Safiyyah kannnn] muncung bibirku tarik.. sesekali cuba mencakar-cakar abi, geram.

Anyway…. Abi, selamat berjuang!!!

Yang merindui syahid dijalan-Mu,
Safiyyah Khairah

http://amanpalestin.org
http://ismaweb.net

rapatumumdraft


Advertisements

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: