jump to navigation

Taqabbal Allahu Minna Wa Minkum, Eid Mubarok. September 17, 2009

Posted by ibnukhair in Aset Kehidupan, Jalan Da'wah.
Tags: , ,
trackback
السلام عليكم و رحمة الله

الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبد الله ورسوله

Puji-pujian buat Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW seisi keluarga, sekalian para sahabat dan mereka yang mengikut jejak langkah di atas jalas suci ini dengan penuh ketenangan.

Dengan kesibukan beraktiviti dan sebagainya, membuatkan saya seketika terlena tentang Ramadhan yang semakin labuh tirainya. Tarbiyah kendiri yang tersisih mana mungkin terganti dalam baki Ramadhan yang mengintai tetingkap keluar. Saya masih mengejar seperi cerita lama. Entahkan dapat bersaing entahkan tidak. Esok sudah pingin berangkat pulang ke kampung halaman yang tidak dijengah berbulan lamanya.

Seketika tergamam. Bergenang air mata membaca perihal sosok kepahlawanan sehebat al-akh as-Sheikh Farag Naggar nukilan as-Sheikh Ustadz Halim. Masakan tidak. Kehebatan dan gambaran perjalanan penuh liku dan kesetiaan tergambar secara hidup sehingga Allah memangilnya tanggal tarikh keramat 09.09.09.

Hina diri ini. Entah. Mampukah sampai ke penghujung jalan, terusan thabat mengumpulkan barisan pemuda berjiwa besar. Dengan pelbagai halangan yang sudah mula menonjolkan diri ditambah keengganan diri memberikan hayunan penuh di atas jalan ini pastikan lebih menyukarkan. Saya mengerti. Justeru, dipohon dari Rabbul izzati, berbekalkan himmah ‘aliyah yang masih bersisa untuk terus disungguhi jalan ini. Muga pemergian beliau akan terus diganti dengan malahan berjuta lagi keperibadian yang sama tara hebatnya.

Antara frasa ungkapan as-Sheikh yang memberi kocakan dan himpitan menyesakkan dada lantas menggerakkan fungsi bebola mata merembes kacaan genangan air mata..

Ustaz Farrag Najjar menceritakan tentang kelebihan ibunya dengan berkata,
“Aku berdiri di depan seorang wanita seolah-oleh aku berdiri di hadapan salah seorang pemimpin yang bernas. Aku mendengar, menghormati, membenarkan dan aku tidak mempersoalkannya. Pada ibuku terdapat himpunan nasihat-nasihat dakwah dalam bentuk kata-kata hikmat dan pengalaman-pengalaman lalu. Wanita adalah satu kekuatan seperti taufan yang melanda sekiranya dia berada di belakang anak-anaknya sambil mendorong mereka maju ke hadapan, seperti api yang dinyalakan di tengah-tengah kesejukan yang mencengkam”.

Saya terus dan pasti akan terus mendo’akan agar srikandi kesayangan mampu menjadi gudang rahim buat melahirkan keperibadian seperti ini. Ya Allah, muga Kau permudahkan….

Ini penulisan terakhir Ramadhan kami sekeluarga. Justeru, saya gagahi dalam keinsafan buat mewakili diri dan keluarga mendo’akan bait kegembiraan buat rakan pembaca yang sudah bersungguh menempuh Ramadhan 1430 Hijriah. Moga-moga tarbiyah Ramadhan kali ini memberikan impak yang lebih baik dari Ramadhan yang lalu. Akhirnya, kita bermohon agar Allah SWT menanam benih ketaqwaan yang menunjang jauh ke dalam hati buat menempuh hari mendatang yang pastikan lebih mencabar.

Safiyyah - Eid Mubarok 1430

Buat barisan para Murobbi, rerakan seperjuangan, ammu-ammu dan acik-acik, sahabat handai, adik-adik kesayangan dan seluruh warga Islam amnya, kami ucapkan

Eid Mubarok 1430.. Maaf Zahir Batin.

Taqabbalallah minna wa minkum, zanbun maghfuur wa amalun maqbuul.
[Semoga Allah menerima (amalan) dari kita semua, dosa diampunkan dan amalan diterima.]

تقبل الله منا ومنكم

Khair Razlan Othman
Tengku Zunida Tengku Yahya Shah
Safiyyah Khairah Khair Razlan

Advertisements

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: