jump to navigation

Jiwa Harus Besar! June 11, 2010

Posted by ibnukhair in Jalan Da'wah, Tarbiyyah.
trackback

Salam Jum’atil Mubarokah. Pujian buat Tuhan sekalian alam dan selawat buat uswah hasanah SAW.

Mujur masih belum terlupa kata kunci dek terlalu lama menyisihkan bidang penulisan ini. Menulis bila ada isu. Menulis tikamana adanya jiwa-jiwa longlai yang perlu disergah bangun dari tidurnya.

Saya hampir kemurungan mencari asbab mengapa itu dan ini berlaku dalam jiwa seorang dai’e muda. Mungkin bisa saja tertuding pada sistem pendidikan sekular yang tidak mendasar menjadikan anak-anak muda lemah jiwanya. Boleh jadi juga melalui pemerhatian dewasa ini, tertanggung beban yang besar pada pundak siswa/i hari ini. Deretan kerja rumah, assignment dan pelbagai aktiviti luaran yang menyesakkan. Tiada pilihan. Begitu sibuk hitungku dalam hati.

Rata-ratanya kini tiada masa memikirkan perihal graf pencapaian ummah yang menrungsingkan. Kalaupun sudah cukup banyak tugasan ilmiah yang terpampang saban hari, namun tidak dapat tidak masih banyak masa terluang dalam kitar hidup seorang pelajar. Lihat dengan lensa mikro. Berapa banyak waktu terbazir dengan hiburan dan salah pakai teknologi tika ini. Facebook, blogspot,torrent, e-mel, komen-mengomen dalam keasyikan, youtube dan lain-lain lagi. Bahkan. Masih ada masa yang banyak untuk menghabiskan deretan DVD aksi-aksi hero-heroin tersayang. Alaa bang. Release tension! Kacamata manusia? Barangkali…

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya) dan kepada Tuhan-lah mereka bertawakal [8:2]

As-Syahid Syed Qutb menjelaskan dengan begitu tegas perihal orang beriman dalam ayat di atas. Mungkin ada orang yang cuba mentakwil ayat ini dengan tafsiran yang melemahkan struktur ayat nya lantas menyifatkan kiranya tiada apa-apa dentingan perasaan yang menyergah, menyentuh, menggesa, menegah, menyuruh tikamana mulut berkumat kamit melagukan kata-kata suci maka iman si polan mungkin belum begitu sempurna. Nah! Ini bukan perihal sempurna atau kurang iman, tapi ia perihal ada atau tiada iman! Begitu sekali kerasnya Syed Qutb menyanggah.

Ianya teguran imani untuk saya sebagai ahli kafilah dakwah ini. Teguran juga buat anak-anak didik saya., di mana saja kamu berada. Saya dan kalian tiada bezanya. Kita sudah dipasakkan pelbagai ma’ani dakwah. Pelbagai tafsiran dan hafalan quran yang menggetarkan. Justeru, apa maknanya jika kita enggan dan berlengah merancakkan langkahan kaki ke sikap proaktif yang lebih mulia.

Saya paksakan diri berhenti memeriksa nota-nota pelajaran kerana di sana ada jiwa-jiwa longlai yang mungkin dahagakan sedikit teguran. Maka, sibuk sangatkah kita untuk menidakkan hak memikirkan survival kebenaran ini. Kita adalah khalifah. Tiada tugasan yang lebih istimewa dan dikasihi Allah melainkan membawa manusia ke jalanNya. Muhasabahlah dirimu wahai ikhwah/at. Agar kita punyai kembali semangat segah si Singa. Usah berteoritika. Ini masa kita ummah yang bekerja.

Kegagalan seharusnya mengajar kita menyemak perrihal guna masa yang berlalu. Kegagalan tidak pula seharusnya menjadikan insan yang lemah semangat.  Bahkan lebih bahaya tikamana hadirnya bibit bibit bisikan durjana menghasut , ah, sebab ko lah dakwah, aku begini!

Dakwah itu sasarannya manusia. Halangannya adalah syaitan dan NAFSU!

Ayuh, mari kita rebut saham si anak muda. Menuju kerehatan abadi di Firdausi ‘ala…. lalalaaalaa ….

Fastabiqul Khairat!
A.K
Baitul Khairah

Advertisements

Comments»

1. Abu Solahuddin - June 13, 2010

Tulisan penuh nasihat bermakna. JIWA HARUS BESAR !!!

2. ibnukhair - June 13, 2010

Baik Ammu..

Saya kecik lagi tapi jiwa memang besar. Eheh..

P/S: Lama tak nampak ammu jenjalan sini..

[Uswah+Safiyyah] Khairah


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: