jump to navigation

Kata Dua .. August 10, 2010

Posted by ibnukhair in Sketsa Kehidupan, Tarbiyyah.
add a comment

Samada kamu persembahkan Ramadhan dengan mutu yang selayaknya buat Tuhan Yang Maha Agung, Allahu Rabbul ‘Alamin atau kamu cari sahaja Tuhan lain yang layak untuk Ramadhan dengan mutu yang seumpamanya itu – Madah Arab (more…)

Murobbi. May 17, 2010

Posted by ibnukhair in Puitis, Sketsa Kehidupan.
Tags:
add a comment

The mediocre teacher tells …
The good teacher explains …
The superior teacher demonstrates …
The GREAT teacher inspires …

You’re the best teacher who teach from the heart.. not from the book.

– Liew Ing Ling – 2010 –

Salam Hari Pensyarah!

Ni’ma ajru ‘amilin
A.K

Memoir Seorang Selebriti! February 7, 2010

Posted by ibnukhair in Sketsa Kehidupan.
Tags: ,
9 comments

Ntah macam mana boleh terjumpa. Syahdu. Terkenang sejenak kisah lalu. Kongsi – kongsi. Will Dzun Nuur rocked again at the Central London?

Wait and see!

AbuKhairah
Manager Dzun Nuur,
Uni of Southampton, 04-05.

Bayi Tua, Transisi Kehidupan dan Satu Peringatan .. February 4, 2010

Posted by ibnukhair in Jalan Da'wah, Sketsa Kehidupan.
Tags: , , , ,
add a comment

Alangkah ruginya. Episod memoir kehidupan yang berlalu tanpa bisa dititipkan buat renungan bersama. 22 Januari senantiasa membugar keinsafan. Perihal seorang bayi yang semakin menua. Mujur uban belum mahu berputik. Tarikh itu tahun ini saya sekeluarga berkesempatan mengadakan aqiqah anak kedua, Uswah Khairah. Majlis aqiqah dan juga sedikit kenduri kesyukuran kecil-kecilan. Syukur kerana Allah masih sudi meminjamkan nyawa. Syukur juga kerana Allah senantiasa menunjuk jalan yang cerah buat kami sekeluarga.

Sebahagian Hadirin Aqiqah Uswah Khairah

Kesempatan itu saya gunakan sepenuhnya untuk mengajak jiran tetangga dan ahli qariah menghayati semangat kejiranan yang mungkinnya semakin dipinggirkan. Ustadz Rahmat membuat sentuhan klasiknya dengan ba (more…)

All Praise Due to Allah, Alhamdulillah! January 29, 2010

Posted by ibnukhair in Jalan Da'wah, Sketsa Kehidupan.
Tags: ,
1 comment so far

Alhamdulillah, enough said.

Ni’ma ajru ‘amilin!

Kind regards,
AbuKhairah
O.U

KASBI 09: Buat Mereka Yang Mahu Berfikir .. December 27, 2009

Posted by ibnukhair in Celoteh, Jalan Da'wah, Sketsa Kehidupan.
Tags: , ,
3 comments

Bismillahi Walhamdulillah …

Rafak takzim buat Tuhan pemilik jiwa ini. Salam selawat buat Baginda junjungan SAW.

Kesibukan yang memakan tenaga dan masa. Sudah lama ingin menukilkan sedikit perkongsian pengalaman. Ceritera anak muda yang sudah lama tidak mengenakan but emasnya. Perjalanan hidup yang panjang ini pasti menemukan kita dengan tetingkap yang senantiasa terbuka dengan ma’nawi (makna-makna) tarbiyyah. Ianya adalah kesempatan yang diberikan buat diri ini mengutip sedikit pemerhatian untuk dikongsikan atau setidaknya untuk bekalan diri menempuh liku dakwah yang panjang. Berikut merupakan sedikit analisa picisan yang telah saya tuliskan sehabisnya Karnival Sukan Belia Nasional 2009 (KASBI 09). Dimurnikan sedikit ayatnya untuk tatapan umum.

KASBI 09 yang penuh warna-warni menutup tirai dengan pelbagai pengajaran bagi mereka yang tidak pernah jemu mengutip mutiara hidup untuk bekalan di hari mendatang. Alhamdulillah, saya diamanahkan membawa pergi dan pulang panji Kontinjen Melaka. Mungkinnya cabaran yang terhidang banyak kurangnya dari pemegang panji badar. Namun, cukuplah untuk saya rasakan ianya suatu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dengan penuh jiddiyah dan rasa ketaqwaan.Alhamdulillah, Kontinjen Melaka pulang dengan 3 kejuaraan di samping kenangan manis yang pelbagai.

Mari kita lihat sejenak apa yang berlaku di sebalik kejayaan merangkul Kejuaraan Kesuluruhan KASBI 2009.

Petronas TA – Blessing in Disguise?

Petronas memasuki fasa yang mereka berikan gelaran Turnaround atau ringkasnya TA. Kebanyakan AJK PEMBINA Melaka merupakan Jurutera yang terlibat. Kerja setiap hari selama 12 jam samada shift malam ataupun siang. Dengan hampir lebih separuh tenaga AJK PEMBINA terguna di lapangan kerja, ahli mesyuarat PEMBINA Melaka hampir-hampir tidak tahu sejauh mana kekuatan kontinjen dengan senarai para pemain kelihatan samar-samar. Pasukan apa yang ingin dihantar pun masih tidak tahu.

Kelibat pertahanan kental seperti Bro. Sa (more…)

Dare to Hope … October 23, 2009

Posted by ibnukhair in Celoteh, Sketsa Kehidupan.
Tags: , ,
9 comments

Sudah seminggu berlalu..

titikMasih jelas dalam ulang tayang kotak minda perihal seorang lelaki muda. Ianya kisah hari Jumaat yang lalu. Lebih spesifik, ianya gambaran kefahaman yang sahih tentang isi cetak al-Quran al-Kareem.

Dia bukan pemuda Melayu yang biasa saya kenali. Malahan, susur galur keturunannya bernoktahkan singh. Saya mengenali pemuda ini lewat Ramadhan yang lalu. Mengucap syahadah tika Ramadhan mula menjenguk, awal 6 hari. Ada pemandangan yang begitu menarik hati saya. Tatkala azan panggilan orang mukmin berkemundang di hari Jumaat, tikamana orang-orang yang kulitnya sama warna dengan saya masih mampu berlenggang kangkong, malah ada yang masih terselit puntung di bibirnya, beliau saya lihat sungguh istimewa. Beliau berlari !! Dan beliau berlari dengan sesungguhnya!

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوٰةِ مِن يَوۡمِ ٱلۡجُمُعَةِ فَٱسۡعَوۡاْ إِلَىٰ ذِكۡرِ ٱللَّهِ وَذَرُواْ ٱلۡبَيۡعَ‌ۚ ذَٲلِكُمۡ خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

Saya sempat menegurnya Rabu yang lalu. Tika kami selisih dan bersama mengayun langkah ke Majlis Jamuan Raya. Majlis yang sepatutnya bermula jam 12 akhirnya hanya bermula jam 1250. Al maklum lah, saudara lebih faham dari saya. Justeru, kiranya anda orang yang berada di atas dalam mana-mana organisasi, maka tugas lebih berat. Contoh perlu ditunjuk dalam alam realitas. Sepanjang menunggu kami berborak rancak. Saya cuba mengorek rahsia.

“Brother, I just wondering lah… Why people don’t want come to masjid. Masjid besar, luas.. and tenang.. Bukankah, when azan kita kena stop semua kerja kita dan pergi ke masjid?”

Saya terkedu.

“Brother, I dare to hope and keep hoping that a born Muslim like me would have the level of understanding such as yours…”

Sejurus majlis bermula, kami cepat-cepat mengambil makanan. Dzuhur mengintai.

“Brother, I see you in masjid cay”

“Err..”

Saya melihat dia hanya mengambil 5 cucuk sate dan terus bergegas ke masjid. Saya masih ada beberapa potong nasi impit dan seketul ayam untuk dihabiskan. Ah, silap sendiri. Semangat dan kefahaman yang harus dicemburui. Saya melajukan kunyahan.

Saya mendo’akan agar saudara baru saya ini istiqamah. Memeluk Islam setelah mengkaji dalam dan kini berusaha memahamkan ahli keluarganya. Saya jujurnya berharap saya dan para pembaca dapat mencontohi beliau. Baru belajar tidak menjadikan beliau kurang faham dari orang yang sudah separuh abad membawa IC bercopkan Islam. Kesungguhan menterjemahkan isi Quran itu yang akhirnya menentukan timbangan akhirat kita.

Hari itu. Ianya berakhir dengan berduyun manusia sawo matang berbaris merebut nikmat sate dan lontong sedangkan rahmat Allah hanya  mampu menggiurkan satu saff manusia. Itupun boleh jadi cukup kiraan jari tangan dan kaki barangkali.  Namun, saya masih berharap dan akan terus berharap.

Wassalam,

Salam Jum’atil Mubarakah,

A.S.

$pkš‰r¯»tƒ tûïÏ%©!$# (#þqãZtB#uä #sŒÎ) š”ÏŠqçR Ío4qn=¢Á=Ï9 `ÏB ÏQöqtƒ ÏpyèßJàfø9$# (#öqyèó™$$sù 4’n<Î) ̍ø.ό «!$# (#râ‘sŒur yìø‹t7ø9$# 4 öNä3Ï9ºsŒ ׎öyz öNä3©9 bÎ) óOçGYä. tbqßJn=÷ès? ÇÒÈ

Mencongak Hari Mendatang September 14, 2009

Posted by ibnukhair in Aset Kehidupan, Sketsa Kehidupan.
Tags: , ,
add a comment

Kalendar Hijiriah menunjukkan 25 Ramadhan. Malam ini sahaja sudah 2 kali muntah. Tanda dah makin berumur agaknya. Alhamdulillah, Allah masih kurniakan Safiyyah sekeluarga peluang memperhebat amal sepanjang baki Ramadhan 1430 Hijrah ini.

Genap sudah 2 tahun hijrah umur kita. Allah masih sayangkan Safiyyah. Muga ada ruang dan peluang untuk Safiyyah turut sama menyumbang kepada kebangkitan agama dan ummah yang tercinta. Moga du’a ummi dan abi melihat mujahidah sulungnya ini menjadi barisan penerus perjuangan da’wah menunjukkan hasil sedikit masa lagi. Ameen.

Hehe, jangan tiru aksi di atas jika acik acik sedang memandu. Tapi pada yang beralasan takleh solat atas keta tu, pikir pikirkanlah ye. Oh ye, dah 6 hari di minggu terakhir Ramadhan ni. Jom iktikaf!

Usahlah abang membuang waktu.. mari menuju ke rumah Allah…

Salam 2 Tahun
SKKR

Lajukan Langkahmu.. Jalan Masih Jauh! September 3, 2009

Posted by ibnukhair in Jalan Da'wah, Sketsa Kehidupan.
Tags: , ,
7 comments

fastabiqulkhairat1

Saya kira ianya fenomena yang agak memeritkan. Kebanyakan subjeknya orang kita. Orang kebanyakan menggelarkannya sindrom “orang Melayu”. Malahan, lebih memeritkan ianya turut menular pada jiwa mereka yang ingin berbuat kebajikan. Saya adakalanya begitu. Tulisan ini menuntut diri saya berubah. Jika anda terkesan, mari berubah bersama saya!

Tika pulang pasca Merdeka tempohari, kereta Kelisa tua saya menderu laju membelah angin pagi. 120 dan 130 menjadi nombor bidaan. Ada bicara butuhkan kesegeraan. Bergerak sesudah Subuh setelah peluk cium bersama keluarga tercinta.  Tidak selalu pulang ke kampung. Makanya, waktu yang sedikit itu harus dioptimumkan agar abah dan emak tidak berkecil hati.

Mengetahui jarak jalan yang masih panjang dengan bebanan usaha untuk mengekalkan kesegaran sehingga destinasi yang dituju tiba mengkehendaki saya untuk bersedia awal. Mengetahui kepentingan untuk berada tepat atau setidak-tidaknya dalam lingkungan 15 minit (frasa yang tidak sepatutnya menghuni kotak minda) dari aturcara penganjur menjadikan otak saya ligat menghitung kelajuan dan baki kilometer perjalanan. Ia cerita tentang asimilasi kepentingan sesuatu objek, kejauhan capaiannya serta reaksi sikap saya terhadapnya.

*****

Kring.. Kring….

Saya mengerling ke arah OMNIA lusuh. Tertera jam 08:50 pagi. Waktu Malaysia.

“Akhi, berapa orang nak ambil?” ujar seorang (more…)

Hujan Rintik Itu.. July 29, 2009

Posted by ibnukhair in Sketsa Kehidupan.
Tags: ,
1 comment so far

Segala puji bagi Allah. Selawat dan salam buat Rasul junjungan SAW. Biasanya saya melihat berita banjir dan mendo’akan buat para mangsa kesabaran buat mereka.

Harini, saya baru pulang ke kantor pejabat setelah seminit berbaring di atas tilam empuk yang terapung di atas air. Rumah saya dilanda bah!

Alhamdulillah. Muga tarbiyyah Allah menginjak setahap lagi kesabaran kami sekeluarga. Muga apa yang dikatakan hadis sebagai kepelikan orang beriman yang gembira dan sabar samada dengan hadiah atau mehnah menjadi suatu yang mendarah daging dalam diri kami.

Terima kasih buat tentera Allah !

A.S.